Kodėl būtina reguliariai keisti stabdžių skystį?

Kiekvienas automobilio entuziastas žino, kad transporto priemonės stabdžių sistema yra ne tik saugumo, bet ir vairavimo malonumo pagrindas. Daugelis skiria dėmesį stabdžių diskams, kaladėlėms, galbūt ir hidrauliniams vamzdžiams, tačiau dažnai pamirštama vieną pagrindinį komponentą – stabdžių skystį. Kodėl taip svarbu reguliariai keisti stabdžių skystį, ypač kai kalbame apie intensyviai naudojamą automobilį ar sportines transporto priemones? Panagrinėkime šį klausimą išsamiau.

Stabdžių skysčio savybės – kas vyksta, kai jis sensta?

Stabdžių skystis nėra tiesiog dar vienas automobilio eksploatacinis skystis. Jo funkcija – perduoti spaudimą iš stabdžių pedalo į stabdžių cilindrą, kuris spaudžia kaladėles prie diskų ar būgnų. Tai vyksta dėl stabdžių skysčio hidraulinių savybių, kurios leidžia tiksliai ir greitai perduoti jėgą. Tačiau svarbu suprasti, kad šis skystis turi specifines fizines savybes, kurias laikui bėgant paveikia išoriniai veiksniai.

Stabdžių skystis yra higroskopinis – tai reiškia, kad jis sugeria drėgmę iš aplinkos. Drėgmės įsiurbimas yra natūralus procesas, vykstantis per laiką, nes oro molekulės prasiskverbia per stabdžių sistemos komponentus, net jei sistema nėra akivaizdžiai pažeista. Kuo daugiau drėgmės stabdžių skystyje, tuo žemesnė jo virimo temperatūra. Tai gali lemti „stabdžių pėdos efektą“ – kai stabdžių pedalą spaudžiate, bet jaučiate, kad automobilis nesustoja efektyviai. Esant aukštai stabdžių sistemos temperatūrai (pvz., važiuojant dideliu greičiu arba kalnuotose vietovėse), susikaupusi drėgmė gali pradėti garuoti, sukeldama oro burbuliukus stabdžių sistemoje. Tai sumažina stabdymo jėgą ir gali tapti rimtos avarijos priežastimi.

Virimo temperatūra – kritinis faktorius sportiniams automobiliams

Automobilių entuziastai, ypač tie, kurie mėgsta sportinį vairavimą, turi žinoti apie stabdžių skysčio virimo temperatūros svarbą. Įprastame vairavimo režime stabdžių skysčio temperatūra retai pasiekia kritinį tašką, tačiau intensyviai stabdant dideliu greičiu ar lenktyniaujant, temperatūra gali staigiai pakilti. Jei skystis turi drėgmės, jis pradeda virti daug žemesnėje temperatūroje, o tai reiškia, kad stabdžių jėga neperduodama taip efektyviai.

Tad kokia virimo temperatūra yra pakankama? Profesionalūs stabdžių skysčiai, naudojami sportiniuose automobiliuose, turi itin aukštą virimo temperatūrą (net iki 300 °C), tačiau net ir tokie skysčiai praranda savo efektyvumą, jei laiku nekeičiami. Reguliarus skysčio keitimas gali būti riba tarp sklandaus stabdymo ir pavojingo stabdžių „išsimušimo“ lenktynių trasoje ar kitose ekstremaliose situacijose.

Kaip dažnai reikėtų keisti stabdžių skystį?

Dauguma automobilių gamintojų rekomenduoja stabdžių skystį keisti kas dvejus metus, tačiau automobilių entuziastams patartina tai daryti dažniau, ypač jei automobilis naudojamas sportinio vairavimo režimu ar intensyviai eksploatuojamas kasdien. Jei važinėjate su senesniu modeliu, kuris jau turi keletą metų ar net dešimtmečių, tai tampa dar svarbiau – nes senesni automobiliai dažnai turi ir senesnes, labiau susidėvėjusias stabdžių sistemas, kurios linkusios praleisti daugiau drėgmės.

Keisti stabdžių skystį būtina ne tik dėl saugumo. Šviežias skystis taip pat padeda išvengti korozijos stabdžių cilindruose ir hidrauliniuose vamzdžiuose, kurie gali praleisti drėgmę ir tapti rimtos sistemos avarijos priežastimi. Negana to, reguliarus skysčio keitimas apsaugo nuo senų guminių tarpiklių ir ruonių susidėvėjimo – o tai, savo ruožtu, leidžia stabdžiams veikti sklandžiau ir tiksliau.

Skirtingi skysčiai skirtingiems poreikiams – kaip pasirinkti?

Renkantis stabdžių skystį, automobilių entuziastams svarbu žinoti, kad yra keli skirtingi skysčių tipai, kurių savybės gali skirtis. Populiariausi yra DOT 3, DOT 4 ir DOT 5.1 skysčiai. DOT 3 ir DOT 4 dažniausiai naudojami kasdienėse transporto priemonėse, tačiau DOT 4 taip pat tinka sportiniams automobiliams, nes jo virimo temperatūra aukštesnė. Tačiau DOT 5.1 stabdžių skystis yra specialiai pritaikytas ekstremaliems vairavimo režimams – jis pasižymi dar aukštesne virimo temperatūra ir puikiai tinka automobiliams, kurie susiduria su dideliu šiluminiu krūviu.

Svarbu žinoti, kad DOT 5 stabdžių skystis, priešingai nei DOT 3, DOT 4 ir DOT 5.1, nėra suderinamas su dauguma automobilių, nes jo sudėtyje yra silikono. Tai reiškia, kad DOT 5 negali būti maišomas su kitų rūšių stabdžių skysčiais ir yra pritaikytas specifiniams automobiliams, dažniausiai senoviniams modeliams. Todėl prieš renkantis skystį, verta pasikonsultuoti su specialistais arba atidžiai peržiūrėti automobilio naudojimo instrukciją.

Ką daryti, jei stabdžių skystis nėra reguliariai keičiamas?

Kai stabdžių skystis ilgą laiką nekeičiamas, rizika stabdžių sistemos gedimui tik auga. Dėl drėgmės įsiurbimo ir sumažėjusios virimo temperatūros, automobilio stabdymo jėga tampa mažiau patikima. Tai gali būti ypač pavojinga ilgesnėse kelionėse arba intensyviai stabdant – situacijose, kai tikitės, kad automobilis staiga sustos. Negana to, senas skystis gali sukelti ir papildomų rūpesčių, pavyzdžiui, koroziją stabdžių cilindruose, kurie su laiku praranda sandarumą. Tai reiškia, kad ilgesnis naudojimasis nesandariu cilindru gali lemti stabdžių kaladėlių netolygų nusidėvėjimą, o ilgainiui – net visos sistemos išsiderinimą.

Automobilių entuziastai, kurie įpratę prižiūrėti kiekvieną automobilio detalę, turėtų prisiminti, kad stabdžių skystis yra neatsiejama sistemos dalis. Jo keitimas nėra tik dar viena rutina – tai būtinas žingsnis, kad automobilis ne tik sklandžiai važiuotų, bet ir kad jo eksploatacija būtų kuo saugesnė

Už patarimus dėkojame automobilių servisas Vilniuje – Edvardui .

Skaitykite